jak poruszać się po blogu?


Jak poruszać się po blogu?
Po prawej stronie znajduje się lista linków "TEMATY". Są to etykiety zgodne z tematami w podręczniku oraz określenie "Pokój nauczycielski". Po naciśnięciu którejkolwiek etykiety przenoszeni jesteśmy do grupy wpisów związanych z danym tematem. Będą tam ciekawostki, pomysły na urozmaicenie lekcji, ciekawe linki czy krótkie prezentacje dotyczące określonego tematu. Odnośnik "Pokój nauczycielski" prowadzi do notek związanych z pomysłami lub ogólnymi informacjami dotyczącymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości lub sposobami prowadzenia zajęć.
Każdy post można komentować. Komentarze w naszym zamierzeniu mają stanowić cenną wartość dla całego bloga, ponieważ pozwolą poznać Państwa opinie zarówno na temat podręcznika czy jego obudowy, jak również wymienić się doświadczeniami. Dlatego też serdecznie zapraszamy do lektury i zachęcamy do dyskusji.

piątek, 30 września 2011

:: sposób na łapówkę

Organizacja pozarządowa 5th Pillar wprowadziła do obrotu w Indiach (w 2007 roku) 1,3 mln banknotów o nominale 0 rupii. Celem takiej akcji miało być zaprotestowanie przeciwko powszechnie szerzącej się korupcji zarówno w sektorze państwowym jak i prywatnym.
W Indiach oczekiwanie na "drobny datek biznsesowy" zazwyczaj poprzedzają zdania typu: "Zaopiekuj się mną", "Spraw, by Ganghi uśmiechnął się dwa razy". Działania te, niezgodne z prawem oczywiście, stosowane są tak powszechnie, bo zakorzenione w kulturze, a stosowane przez policję, administrację państwową jak i prywaciarzy. I niestety przynoszą miliardy dolarów strat rocznie.

niedziela, 25 września 2011

:: domokrążcy

Mówi się, że przyszłość należy do sprzedaży internetowej. Czy tylko? Dane zebrane przez europejski związek firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią (Seldia) wskazują, że ten rynek rozwija się w tempie 7% rocznie, a w 2010 roku szacunkowe przychody obecnych na nim  firm osiągnęły pułap 2,6 mld zł. W krajach Unii Polska zajmuje piątą pozycję co do wielkości sprzedaży, a przecież aż 3/5 Polaków nigdy nie korzystało z tego kanału dystrybucji (dane z badań GfK Custom Research, przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej). To ogromny potencjał, zważywszy że 9% konsumentów regularnie robi zakupy u domokrążców. Przekonujący może być fakt, że najlepsi konsultanci uzyskują zarobki na poziomie powyżej 10 tys. zł miesięcznie, a przecież praca nie wymaga doświadczenia – wystarczy „smykałka” do handlu i trochę samozaparcia. W dodatku sprzedaż bezpośrednia ma jeszcze jedną przewagę nad sklepem internetowym – produkt można dokładnie obejrzeć, zapoznać się z jego działaniem lub sposobem użycia, uzyskać dodatkowe wskazówki od sprzedającego, wszystko w zaciszu własnego domu.

czwartek, 22 września 2011

:: uwielbiam

Sprawia mi wielką przyjemność, kiedy widzę świetne zabiegi marketingowe. O tym pisałam nie raz, i pewnie jeszcze wielokrotnie temat ten będzie się przewijał :)
Poniżej kilka przykładów reklam z magazynów kolorowych oraz super pomysłowych opakowań.









niedziela, 18 września 2011

:: służba zdrowia

Na ciekawy pomysł związany z uświadomieniem obywatelom kosztów ochrony zdrowia wpadły władze hiszpańskiego Madrytu. Każdy z pacjentów otrzymuje rachunek z ze szczegółowo opisanymi zabiegami, prześwietleniami, lekarstwami, wyżywieniem, opieką lekarską i pielęgniarską. Przy każdej pozycji cena, np. rentgen -10 euro, usunięcie katarakty 1100 euro. Nie oznacza to, że pacjent ma zapłacić z własnej kieszeni, ale ma świadomość, że jego leczenie nie było darmowe.
Co ciekawe, badania sondażowe pokazują, że istnieje pewna korelacja pomiędzy zadowoleniem z korzystania z publicznej służby zdrowia oraz świadomością ponoszonych na nią wydatków. Tak jest np. w Holandii, gdzie obowiązkowa składka wynosi 1000 euro rocznie, a każdy pracodawca dopłaca do niej jeszcze 6,5% zarobków. W Szwecji, Szwajcarii i Niemczech każdy ubezpieczony na początku okresu rozliczeniowego wykłada z własnej kieszeni stosowną sumę – z niej w pierwszej kolejności finansowane są usługi medyczne. Może to słuszne podejście, bo większość ludzi nie szanuje tego, co ma za darmo.

środa, 14 września 2011

:: zrównoważony

„Antropocen – tak ma się nazywać epoka geologiczna, w której żyjemy. Nawiązuje do olbrzymiego wpływu człowieka na procesy przyrodnicze. Choć naukowcy oficjalnie nie wpisali jeszcze antropocenu do podręczników szkolnych, to efekty ludzkiej dominacji widać od dawna. Wyczerpywanie złóż paliw kopalnych, zanieczyszczenie środowiska, zmiany klimatyczne oraz rosnące różnice społeczne stały się największymi wyzwaniami ludzkości.”
Zrównoważony rozwój, czyli prowadzenie działalności gospodarczej w taki sposób, by zapewnić jej wzrost, a zminimalizować negatywny wpływ na środowisko i społeczeństwo.
Zrównoważony rozwój to pojęcie, które w świadomych kręgach gospodarczych pojawia się coraz częściej. Ba nie tylko pojawia ale również jest stosowany jako część strategii działania firm.
Liderami zrównoważonego rozwoju zostali ogłoszeni:
źródło: Forbes 07/11
Więcej w lipcowym numerze Forbesa .

niedziela, 11 września 2011

:: czasownik

Najnowsze tendencje na rynku pracy wskazują na coraz luźniejszy związek zatrudnionego z przedsiębiorstwem. Stąd bierze się również popularność czasowych umów, które łatwo można rozwiązać, gdy pracownik przestaje być niezbędny. Umowy na czas określony zawierane są zazwyczaj w branżach związanych z pracami sezonowymi, np. handlu, turystyce, budownictwie, usługach, a nawet w przemyśle. Dla pracodawców są wygodne, bo ich rozwiązanie nie zabiera zbyt wiele czasu i nie wiąże się z finansowymi odprawami. Mniej zalet mają dla pracowników – praca jest niestabilna, często mniej płatna, trudno w niej o awans, osobisty rozwój, szkolenia… I jeszcze jedno – uzyskanie kredytu mieszkaniowego często graniczy z cudem.
Ostatnie dane GUS pokazują, że w Polsce jeden na trzech pracowników jest zatrudniony na podstawie czasowej umowy. To unijny rekord.
źródło: http://gazetaprawna.pl/

czwartek, 8 września 2011

:: nowości za sprawą KRRiT

Na początku września pojawiły się w telewizjach wszelakich nowe ramówki, a w raz z nimi pojawiły się nowe wyświetlane na ekranie obrazki i napisy. I o ile o oznaczeniach programów ze względu na wielk widza pisać nie będę o tyle zaintrygował mnie pomarańczowy komunikat przed i po programach czy filmach treści: "PROGRAM ZAWIERA LOKOWANIE PRODUKTU".
Mhhh radosna twórczość spolszczania anglojęzycznych pojęć nie zna granic ... . Bo lokowanie produktu to nic innego jak product placement (używanie w programach telewizyjnych i filmach produktów z użyciem istniejących na rynku produktu komercyjnego - samochód, przyprawa czy bank).

"Unijna dyrektywa 2010/13/UE zobowiązuje nadawców do oznako­wania i ewidencji takich audycji. Rozporządzenie KRRiT z 30 czerwca 2011 r. wprowadza ten obowiązek do polskiego prawa. Zgodnie z jego brzmieniem nadawca programu telewizyjnego obowiązany jest do oznaczania audycji, w których zastosowano lokowanie produktu, specjalnym znakiem graficznym. Musi on zostać umieszczony na początku programu, przy jego wznowieniu po przerwie reklamowej oraz na końcu. Wyświetlany musi być nie krócej, niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak musi być wyświetlany także przez cały czas trwania napisów końcowych.
W przypadku audycji radiowych, w których zastosowano lokowanie produktu, nadawca zobowiązany jest wyemitować (tak jak w przypadku audycji telewizyjnych – na początku, po wznowieniu oraz na końcu) sygnał dźwiękowy. Będzie to czytany przez lektora komunikat: „audycja zawiera lokowanie produktu” oraz „audycja zawierała lokowanie produktu”."

źródło
więcej informacji

niedziela, 4 września 2011

:: gwarancja

Jak powszechnie wiadomo, gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy, precyzujące uprawnienia nabywcy i warunki, które musi on spełnić aby ze wspomnianych uprawnień skorzystać. Skoro świadczenia są dobrowolne – to gwarant może w dowolny sposób je określać i doprecyzowywać. Ładnych parę lat temu jeden z producentów samochodów oferował swoim klientom siedmioletnią gwarancję na karoserię, głośno reklamując ten fakt w mediach. Kiedy jednak nabywca dokładnie przeczytał umowę, okazywało się, że owszem okres się zgadzał, gwarancja też, ale nie dotyczyła ona ruchomych elementów nadwozia. Z postanowień gwarancyjnych wyłączono więc drzwi i klapy – niewiele zostało…

Czy zatem dowolność gwarancyjnych umów nie jest niczym ograniczona? Nie tak dawno wątpliwości prezes UOKiK wzbudził oficjalny serwis internetowy KIA Motors Polska, w którym podawano nie do końca prawdziwe informacje dotyczące gwarancji na poszczególne modele aut produkowanych przez wspomniany koncern. Co więcej, pracownicy Urzędu zakwestionowali również jedno z postanowień umowy gwarancyjnej, uznając je za niezgodne z prawem, a więc niedozwolone.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

czwartek, 1 września 2011

:: pierwsza lekcja inna opcja ...

Kasia podzieliła się swoim sposobem na pierwszą, a własciwie raczej drugą lekcję - bo przecież na pierwszej strzelamy monologi dotyczące zasad, ocen i innych takich ... że po po pierwszym tygodniu gardło zdarte :). No ale ad rem - dzisiaj ja opowiem co czasami porabiam na pierwszych lakcjach ...

Proszę uczniów o przyniesienie na drugie zajęcia starych, kolorowych magazynów i gazet (bez różnicy o jakiej tematyce, byle by nie naruszającej regulaminu szkoły) oraz kleju (jeden na ławkę).
Dzielę klasę na 5-6 osobwe zespoły (poprzez odliczenie do 5-6).
Rozdaję im arkusze szarego papieru i proszę o stworzenie (opcja do wyboru przez nauczyciela, każda grupa ma taką samą opcję):
1. Plakat promujący zajęcia z przedsiębiorczości.
2. Plakat ktory jest odpowiedzią na pytanie: Z czym kojarzy mi się przedsiębiorczość?

Plakaty tworzone są z wykorzystaniem obrazków/ fotografii znalezionych w gazetach, kleju, dostępnych mazaków.

Na wykonanie zadania uczniowie mają 20 min, pozostały czas przeznaczony jest na krótką prezentację pracy poszczególnych grup.

Najlepsze dwa plakaty z każdej klasy wieszane są na ścianach pracowni i ozdabiają i rozweselają salę przez kilka dni.


Aby ten rok szkolny minął nam szybko, bezboleśnie i jak najmniej strsująco ...