Firma Deloitte przeprowadziła badanie na terenie 5 krajów: Polski, Rumunii, Węgier, Czech, Słowacji. Celem badania było zrozumienie potrzeb klientów, poznanie czynników, jakie są dla nich najistotniejsze, uzyskanie odpowiedzi na pytanie co banki muszą zrobić by pozyskać nowych klientów i utrzymać dotychczasowych. Wyniki zawarto w raporcie „Doświadczenie klienta w relacji z bankami w Polsce”
Jak się okazuje jesteśmy krajem w którym 67% ludzi jest przywiązanych do swoich banków a tylko 12% badanych deklarowało gotowość do zmiany. Przed zmianą powstrzymuje m.in. przywiązanie do konkretnej instytucji kredytem hipotecznym, którego refinansowanie w innym banku byłoby trudne oraz tak na prawdę niewielkie różnice w ofertach no i oczywiście dodatkowe koszty transakcyjne.
Deklarowanym najważniejszym czynnikiem jest bezpieczeństwo, ale z analizy wynika również, że jednak praktycznie zwracamy uwagę na cenę usług i jakość obsługi. I tu jest właśnie pole do popisu dla bankowców. Coraz większa rzesza ludzi deklarująca brak lojalności wobec swojego banku odpowiada za 7 miliardów złotych przychodów sektora bankowego, więc jest o co walczyć.