jak poruszać się po blogu?


Jak poruszać się po blogu?
Po prawej stronie znajduje się lista linków "TEMATY". Są to etykiety zgodne z tematami w podręczniku oraz określenie "Pokój nauczycielski". Po naciśnięciu którejkolwiek etykiety przenoszeni jesteśmy do grupy wpisów związanych z danym tematem. Będą tam ciekawostki, pomysły na urozmaicenie lekcji, ciekawe linki czy krótkie prezentacje dotyczące określonego tematu. Odnośnik "Pokój nauczycielski" prowadzi do notek związanych z pomysłami lub ogólnymi informacjami dotyczącymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości lub sposobami prowadzenia zajęć.
Każdy post można komentować. Komentarze w naszym zamierzeniu mają stanowić cenną wartość dla całego bloga, ponieważ pozwolą poznać Państwa opinie zarówno na temat podręcznika czy jego obudowy, jak również wymienić się doświadczeniami. Dlatego też serdecznie zapraszamy do lektury i zachęcamy do dyskusji.

poniedziałek, 30 września 2013

:: ranking światowych marek

Best Global Brand to przygotowywany rokrocznie przez firmę Interbrand ranking najcenniejszych światowych marek. Od 2000 roku, czyli od początku stworzenia klasyfikacji, niepodzielnie królowała na nim Coca-Cola jako najbardziej dochodowa marka na świecie. Jednak dzisiejsze doniesienia są z lekka zaskakujące – w zestawieniu zaszły bardzo istotne zmiany. Prymat pierwszeństwa przypadł koncernowi Apple, którego markę wyszacowano na 98,3 miliarda dolarów. W porównaniu z rokiem 2012, kiedy to firma z nadgryzionym jabłkiem w logo trafiła na drugie miejsce rankingowe, oznacza to  aż 28 procentowy wzrost. To jednak nie wszystko, Coca-Cola, z wartością na poziomie 79,2 miliardów dolarów spadła na trzecią pozycję – tuż przed nią uplasował się Google, atakując z ubiegłorocznej czwartej pozycji. A oto pełny TOP 100:


źródło: wyborcza.biz na podstawie http://www.interbrand.com/


Należy podkreślić, że swoją wycenę marki Interbrand opiera przede wszystkim na wynikach finansowych opisanych w sprawozdaniach spółki i łączy je z analizą zmian rynku, określając rolę brandu w generowaniu zysków i strat.


piątek, 27 września 2013

:: zawodowa dziesiątka


Forbes.kariera.pl opublikował listę 10 najlepszych zawodów 2013


"1. E-commerce Manager
Innowacyjne kanały sprzedaży liczą się szczególnie w czasach wzmożonej konkurencji. Coraz więcej firm masowo uruchamia kanał sprzedaży internetowej, który znacząco wzmacnia, a niekiedy zastępuje sprzedaż stacjonarną.
Dodatkowo innowacyjne kanały są bardziej opłacalne pod względem kosztowym, dlatego osoby, które mają doświadczenie w rozwoju e-commerce, są obecnie „złotem" na rynku pracy
2. Specjalista ds. e-marketingu
O ile specjaliści ds. marketingu, nie mają zbyt wielu ofert na rynku pracy, o tyle fachowcy od e - marketingu mogą w nich przebierać. Wiele firm decyduje się na wzmocnienie działu marketingu o dodatkowych pracowników specjalizujących się w kanałach online, inne bardziej nastawione na oszczędności wręcz przenoszą budżety marketingowe z działań standardowych na internetowe.
3. Programista
Masowe zapotrzebowanie na informatyków jest z pewnością trendem stałym, ale również wzrostowym. Jest to między innymi wynikiem rozwoju innowacyjności, która umożliwia usprawnienie procesów oraz optymalizację kosztów. Profile szczególnie poszukiwane to programiści specjalizujący się w Java, .NET oraz C++ .
4. Specjalista ds. zakupów z doświadczeniem międzynarodowym
Wiele międzynarodowych korporacji decyduje się stworzyć w Polsce globalny dział zakupów, który pracuje na rzecz innych krajów. Wzrost zapotrzebowania dotyczy zarówno stanowisk z obszaru strategicznych zakupów, jak i procesów operacyjnych.
W przypadku stanowisk operacyjnych, w związku z obsługą innych krajów wymogiem jest biegła znajomość języków obcym. Dużym atutem jest również doświadczenie w pracy na rynkach międzynarodowych.
5. Konsultant SAP
Dobrym sposobem na optymalizację kosztów oraz usprawnienie procesów jest system IT. Korzyści z wykorzystania takich narzędzi dostrzegają coraz częściej nie tylko duże korporacje, ale również mniejsze rodzime podmioty. Pomimo cięć w innych obszarach nie szczędzą na odpowiedni system oraz działania związane z jego wdrożeniem. Oczywiście jednym z najbardziej popularnych jest system SAP. Obecnie zapotrzebowanie na konsultantów SAP jest na tyle duże, że niejednokrotnie sprowadza się fachowców z odpowiednią wiedzą z zagranicy.
6. Logistyk z wiedzą branżową
Kolejnym sprawdzonym sposobem na zwiększenie przewagi konkurencyjnej jest wąska specjalizacja. Kiedy mamy wielu dostawców na rynku, chcemy współpracować tylko z najlepszymi, a ci muszą się wyróżnić wiedzą ekspercką przydatną w naszej branży. Dlatego operatorzy logistyczni rozwijają się w kierunku największego wyspecjalizowania. Skupiają się na obsłudze podmiotów z konkretnej branży i tym samym dążą do uzyskania pozycji lidera np. w obsłudze firm z branży farmaceutycznej. Dlatego doświadczony logistyk specjalizujący się w obsłudze firm z konkretnego obszaru jest poszukiwanym pracownikiem wśród operatorów.
7. Specjalista ds. wynagrodzeń i benefitów
W trudnych czasach wiele firm zamraża procesy rekrutacyjne, starając się zmaksymalizować wydajność kadr. Jednocześnie pracodawcy nauczeni doświadczeniem sprzed kilku lat, kiedy zwalniali pracowników, a potem ponosili drastyczne koszty szkoląc nowych, traktują zwolnienia jako ostateczność. Poszukując oszczędności, skupiają się na wydajności i optymalizacji kosztów. Dlatego zwłaszcza w dużych podmiotach osoba, która potrafi wdrożyć wydajną politykę wynagrodzeń oraz benefitów jest niezwykle cennym pracownikiem oraz poszukiwanym ekspertem na rynku.
8. Prawnik, specjalista ds. podatków
Kancelarie nie prowadzą obecnie wzmożonej rekrutacji, walczą o klientów, którzy w trudnych czasach starają się zaoszczędzić na usługach, w tym usługach prawniczych. Jednocześnie otworzenie dostępu do zawodów prawniczych i nagły przyrost liczby aplikantów powodują, że nawet zdobycie stażu w kancelarii nie jest sprawą prostą. Specjalizacją prawniczą, która z pewnością przekłada się bezpośrednio na oszczędności klientów, jest doradztwo podatkowe. Dlatego prawnicy specjalizujący się w tej dziedzinie nie narzekają na brak zajęcia.
9. Specjaliści ds. ubezpieczeń
Międzynarodowe firmy ubezpieczeniowe poszukują nowych rynków, rozbudowują siatkę globalną, a tym samym portfolio klientów. Na nasz rynek w ostatnim roku weszło kilku nowych graczy, którzy obecnie rozwijają siatkę placówek. Ponadto istniejące podmioty poszukują coraz to nowych obszarów i kanałów sprzedaży. Dlatego rynek pracy dostarczy wielu możliwości zawodowych fachowcom od ubezpieczeń.
10. Lingiwista
Poszukując kosztów, firmy rozważają możliwości i strategię w skali globalnej. Polska jest krajem, który umożliwia osiągnięcie „złotego środka" na mapie biznesu światowego. Z jednej strony niższe koszty, w porównaniu z zachodem czy północą Europy, z drugiej strony świetnie wykształcone kadry, kultura pracy i poziom usług, które trudno jest znaleźć w Azji czy Afryce. Nic więc dziwnego, że od kilku lat dostrzegamy masowe inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dodatkowo globalne podmioty koncentrują na naszym rynku coraz więcej procesów. Ponieważ mówimy tu o obsłudze rynków zagranicznych, obowiązkowym kryterium jest znajomość języków obcych. Osoby, które biegle znają języki niszowe, takie jak holenderski, szwedzki czy fiński, mogą liczyć na pełne wdrożenie zawodowe. Pracodawcy wychodzą z założenia, że łatwiej jest nauczyć pracownika zawodu niż języka obcego i wciąż jest to opłacalne. Dlatego lingwiści władający językami obcymi, zwłaszcza niszowymi mogą przebierać nie tylko w ofertach, ale również w specjalizacjach."

Ciekawe jakie będą hity zawodowe na 2014 rok.

poniedziałek, 23 września 2013

:: nowy, giełdowy

Dziś, 23 września 2013 roku warszawska Giełda Papierów Wartościowych rozpoczęła publikowanie nowego indeksu. Oto krótki filmowy materiał promocyjny:
źródło: http://www.gpw.pl/wig30
Nic dodać, nic ująć! Sama kwintesencja zmian na giełdowym parkiecie, a dla nas, nauczycieli materiał do kolejnego ćwiczenia, kształtującego umiejętności zawarte w wymaganiach ogólnych dotyczących podstaw przedsiębiorczości, zgodnie z którymi uczeń "analizuje aktualne zmiany i tendencje w gospodarce (...) Polski". Przytoczony materiał filmowy może stać się źródłem informacji, z którego młodzież wybierze najważniejsze fakty dotyczące indeksu WIG30 i przedstawi je na forum klasy. Można to zadanie przeprowadzić w formie konkursu: kto więcej, lepiej lub szybciej... Zresztą, sami Państwo wiecie, "co z tym fantem można zrobić"!


niedziela, 22 września 2013

:: wypłata w sklepie

W momencie płacenia za zakupy przy pomocy karty płatniczej jej posiadacz może wypłacić gotówkę w sklepie czy innym punkcie handlowo-usługowym. Tak działa cashback: bankowy rachunek obciążany jest kwotą, na jaką opiewa sklepowy paragon powiększoną o wypłacaną gotówkę. Co prawda tą drogą nie można pozyskać dużych sum – jednorazowo nie może ona przekroczyć 200 zł, ale i tak opisywane rozwiązanie jest bardzo wygodne, zwłaszcza dla osób, którym do bankomatu jest „nie po drodze”. Nic więc dziwnego, że popularność cashback z roku na rok rośnie i ciągle przybywa placówek, w których usługę można zrealizować.
Za: forbes.pl
Jednak odsetek osób aktywnie korzystających mógłby być większy – o ile tylko banki, organizacje kartowe, akceptanci i agenci rozliczeniowi podejmą działania na rzecz edukowania Polaków w zakresie możliwości skorzystania ze sklepowych wypłat. Wydaje się bowiem, że wszystkie pozostałe warunki konieczne dla zaistnienia usługi zostały spełnione: cashback swoim klientom oferuje 25 największych banków w Polsce (m.in. ING Bank Śląski, PKO Bank Polski, Millenium Bank, Bank Pekao SA, mBank, MultiBank), a liczne sklepy czy punkty usługowe aktywowały ją u swoich agentów rozliczeniowych. Zatem nic, tylko korzystać!



wtorek, 17 września 2013

:: niezdrowe = nietanie

O podatkach nakładanych na niezdrową żywność słyszy się od jakiegoś czasu. W szczególnym stopniu dotyczy to państw, w których służba zdrowia finansowana z państwowej kasy - przekonująca wydaje się bowiem interpretacja, że niewłaściwe odżywianie powoduje coraz więcej cywilizacyjnych chorób i wyższe wydatki związanie z ich leczeniem. W 2011 podatek „chipsowy”, czy też „hamburgerowy” wprowadziły Węgry, teraz do obłożenia daniną smalcu, słoniny, czekolady, chipsów, słodkich napojów, warzonej soli i tym podobnych przymierza się Łotwa, myślą o tym również organizacje pozarządowe w Wielkiej Brytanii czy Rosji. Z kolei francuskie ministerstwo finansów planuje „dociążyć” podatkiem napoje energetyzujące, e-papierosy, aromatyzowane wina i sztuczne słodziki. Podobne koncepcje rozważane są również w naszym kraju – mocno kibicują im lekarze, aktywnie promujący zdrowy styl życia. Argumenty trudno podważać: konsumpcja „śmieciowego jedzenia” sprzyja otyłości, wywołuje choroby układu krążenia oraz cukrzycę typu 2. Z analizy danych pochodzących z NFZ, ZUS i GUS wynika, że od 2005 roku koszty leczenia cukrzyków systematycznie rosną: w 2009 roku na ten cel wydano 3 mld 287 mln złotych. A to nie jedyny uszczerbek dla budżetu – w przypadku osób chorych znacznie spada produktywność, co nie jest obojętne dla gospodarki i państwowych finansów. Z kolei The Economist szacuje, że roczny koszt opieki medycznej nad osobą otyłą w Stanach Zjednoczonych jest o 700 dolarów wyższy niż w przypadku osoby szczupłej. 
Czy jednak opodatkowanie niezdrowej żywności spełni pokładane nadzieje na większe budżetowe wpływy i, co chyba ważniejsze, utrzymanie wysokiej kondycji zdrowotnej obywateli? Praktyka pokazuje, że niekoniecznie. Duński rząd, który jako pierwszy nałożył daninę na wyroby spożywcze, zawierające ponad 2,3 proc. tłuszczy nasyconych, po dwóch latach przekonał się, że zaproponowane rozwiązanie niewiele zmienia w kwestii spożycia, zaś osłabia rodzimą produkcję i handel. Zamiast wspierać własną gospodarkę obywatele tego kraju zaczęli robić spożywcze zakupy w Niemczech, gdyż duńskie markety okazały się zbyt drogie.

niedziela, 8 września 2013

:: no i się zaczęło

Powoli przebrnęliśmy przez pierwszy wrześniowy tydzień. Nowa młodzież, nowe klasy, nowe wyzwania… Mnie, jako nauczycielowi bardzo zależy na tym, by lekcje były ciekawe. I niestety czasem nie jest łatwo – brakuje „twórczej weny”, albo młodzież zwyczajnie nie jest zainteresowana przedmiotem. Tym niemniej jednak warto się starać. A gdy jest naprawdę ciężko – polecam zajrzeć na stronę Akademii PWN do Interaktywnego katalogu zasobów edukacyjnych. Wybierając odpowiedni przedmiot i poziom nauczania oraz „zahaczając” okienko z interesującymi materiałami dydaktycznymi zyskamy dostęp do gotowych scenariuszy, ćwiczeń, plansz edukacyjnych czy też sprawdzianów. Od września można skorzystać z „lekcyjnych gotowców” opracowanych dla każdego tematu z podręcznika Przedsiębiorczość na czasie. Oprócz opisu przebiegu zajęć znaleźć w nich można ćwiczenia, propozycje prac domowych i adresy stron internetowych z przydatnymi na zajęciach multimediami, artykułami lub danymi statystycznymi. Być może zaproponowane rozwiązania metodyczne staną się inspiracją do poszukiwania własnych pomysłów na interesujące i niebanalne lekcje. Ja zaś ze swojej strony czekam na opinie o wspomnianych scenariuszach z „pp”, jak to młodzież zwykła mówić.

niedziela, 1 września 2013

:: witaj szkoło!

„Dzieci wesoło pobiegły do szkoły…” – tak można by sparafrazować tekst piosenki Elektrycznych Gitar, szczególnie dziś, gdy uroczyste rozpoczęcie szkolnego roku niemal czai się za rogiem. Zaś po uroczystościach przyjdzie czas na pierwsze spotkania z licealnymi pierwszoklasistami. Na pierwszą lekcję zazwyczaj przynoszę kilka egzemplarzy codziennych gazet – wcale niekoniecznie muszą być „pierwszej świeżości”. Po ogólnym przedstawieniu materiału nauczania oraz sposobu oceniania na zajęciach podstaw przedsiębiorczości (dostępnym tutaj) wspólnie z młodzieżą zastanawiamy się, czym tak naprawdę jest „ta przedsiębiorczość” i budujemy definicję na podstawie skojarzeń przedstawionych przez uczniów. Później w ruch idą gazety i kolorowe flamastry. Proszę pierwszoklasistów, aby zakreślili te artykuły z codziennej prasy, które poruszają problematykę związaną z szeroko pojętą przedsiębiorczością. Zazwyczaj okazuje się, że w każdym egzemplarzu gros treści zostaje obwiedziona kolorową obwódką, a uczniom otwierają się oczy, gdy wyciągają najbardziej oczywisty wniosek, który krótko można określić następującymi słowy: przedsiębiorczość jest wszechobecna… Jeśli wystarcza czasu można zapytać, czy wszystkie „prasowe” określenia z dziedziny ekonomii są jasne i zrozumiałe – najprawdopodobniej znajdą się i takie, których znaczenie nie jest uczniom do końca znane. To kolejny „haczyk”, który pokazuje, że pp po prostu warto się uczyć. W końcu jest „na czasie”, prawda?