Wszechobecność reklamy powoduje, że rzadko kiedy analizujemy dogłębnie jej treść. Czy jednak znamy wymogi, jakie stawiane są ogłoszeniom reklamowym? Niekoniecznie, raczej przyjmujemy za oczywiste, że sztab specjalistów, tworzących kampanię promocyjną, uwzględnia wszystkie obowiązujące przepisy. Jaka zatem powinna być reklama w świetle polskiego prawa?
Przede wszystkim nie może uchybiać ludzkiej godności i być sprzeczna z dobrymi obyczajami. W tym zawiera się również zakaz dyskryminacji na tle etnicznym, rasowym lub religijnym. Ze szczególną delikatnością należy prezentować treści związane z orientacją seksualną, chorobą lub niepełnosprawnością – nie można ich ośmieszać, krytykować, potępiać, ale również niewłaściwe jest ich nadmierne eksponowanie lub wręcz gloryfikowanie.
Reklamowy przekaz ma być również jawny, rzetelny, zgodny z prawdą, niewprowadzający w błąd. Ważne jest to, aby nie bazował na odczuciach lęku, nie burzył poczucia bezpieczeństwa i nie wykorzystywał przesądów. Zakazane są również reklamy wykorzystujące łatwowierność dzieci, i chociaż trudno wyegzekwować ten przepis – to jednak miejmy świadomość, że prawodawca zadbał również o ten aspekt.
Istotne jest również to, by reklamy nie były uciążliwe i nie ingerowały w naszą prywatność.
A tutaj – obszerny artykuł związany z zakazaną reklamą.
Przede wszystkim nie może uchybiać ludzkiej godności i być sprzeczna z dobrymi obyczajami. W tym zawiera się również zakaz dyskryminacji na tle etnicznym, rasowym lub religijnym. Ze szczególną delikatnością należy prezentować treści związane z orientacją seksualną, chorobą lub niepełnosprawnością – nie można ich ośmieszać, krytykować, potępiać, ale również niewłaściwe jest ich nadmierne eksponowanie lub wręcz gloryfikowanie.
Reklamowy przekaz ma być również jawny, rzetelny, zgodny z prawdą, niewprowadzający w błąd. Ważne jest to, aby nie bazował na odczuciach lęku, nie burzył poczucia bezpieczeństwa i nie wykorzystywał przesądów. Zakazane są również reklamy wykorzystujące łatwowierność dzieci, i chociaż trudno wyegzekwować ten przepis – to jednak miejmy świadomość, że prawodawca zadbał również o ten aspekt.
Istotne jest również to, by reklamy nie były uciążliwe i nie ingerowały w naszą prywatność.
A tutaj – obszerny artykuł związany z zakazaną reklamą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz