Przez cały listopad my, autorki podręcznika "Czas na przedsiębiorczość", oraz edukatorzy WSzPWN spotykaliśmy się z Państwem podczas warsztatów metodycznych, prezentując materiały do poprowadzenia zajęć na temat: Globalizacja, czyli o tendencjach rozwoju gospodarki. Mamy nadzieję, że spotkały się one z Waszą, nauczyciele podstaw przedsiębiorczości, aprobatą. Zgodnie z obietnicą zamieszczamy na blogu prezentację, która może stanowić jeden z elementów lekcji - oczywiście możecie ja Państwo dowolnie modyfikować po pobraniu na twardy dysk własnego komputera.
Prezentację można też zobaczyć tutaj.
A poniżej - krótki komentarz do poszczególnych slajdów:
Slajd 1 | --------------- |
Slajd 2 | --------------- |
Slajd 3 | McDonald's Corporation – sieć barów szybkiej obsługi, założona w 1940 r. w San Bernardino w Kalifornii. |
Slajd 4 | The Coca-Cola Company – największy na świecie producent, dystrybutor i sprzedawca napojów bezalkoholowych. Siedziba firmy mieści się w Atlancie, w stanie Georgia, USA. Struktura organizacyjna The Coca-Cola Company opiera się na podziale geograficznym, w ramach którego poszczególne oddziały firmy w różnych krajach tworzą grupy. |
Slajd 5 | BP, wcześniej British Petroleum, BPAmoco, jest brytyjskim przedsiębiorstwem naftowym założonym na początku XX wieku. Obecnie BP jest trzecim co do wielkości przedsiębiorstwem petrochemicznym na świecie (po firmie ExxonMobil, oraz Royal Dutch/Shell). Spółka jest notowana na giełdach: londyńskiej i nowojorskiej (NYSE) |
Slajd 6 | Adidas AG – niemiecka firma produkująca obuwie i odzież sportową, założona w 1924 przez braci Dasslerów jako Bracia Dassler OHG. |
Slajd 7 | Toyota Motor Corporation , największy koncern motoryzacyjny świata, który zatrudnia około 323 tys. pracowników (czerwiec 2008) |
Slajd 8 | --------------- |
Slajd 9 | Praca własna uczniów |
Slajd 10 | PRZYCZYNY GLOBALIZACJI: Postęp technologiczny * elastyczność produkcji * zróżnicowanie odmian produktów * innowacje produktowi * skracanie cyklu życia produktów * możliwość poszerzenia kręgu potencjalnych klientów * wzrost kosztów w sferze badań i rozwoju * konieczność szybkiego wprowadzania produktów na rynek * wzrost sprzedaży Postęp telekomunikacyjny * łatwość dostępu do informacji * poszerzenie zbioru informacji * skrócenie czasu wymiany inf. * skrócenie czasu i obniżenie kosztów transportu * poszerzenie kryteriów decyzji strategicznych * przyśpieszenie procesów decyzyjnych * zmniejszenie znaczenia lokalizacji źródeł transportu * mobilność zasobów i kontrahentów. Procesy integracji politycznej * redukcja barier międzynarodowej wymiany handlowej * standaryzacja technologiczna * standaryzacja prawna * instytucje ponadnarodowe * zmniejszenie kosztów wymiany handlowej * jednolite standardy techniczne * jednolite normy prawne * możliwość uczestniczenia w ponadnarodowych projektach. |
Slajd 11 | --------------- |
Slajd 12 | Szwajcarki Instytut Ekonomiczny KOF (niem. Konjunkturforschungsstelle) co roku publikuje ranking, w którym ocenia postęp globalizacji w poszczególnych krajach. Lokata kraju uzależniona jest od: •wielkości przepływów gospodarczych: handlu, inwestycji zagranicznych i inwestycji portfelowych. •ograniczeń ekonomicznych: barier importowych, stawek celnych, podatków od wymiany międzynarodowej •przepływu informacji: liczba użytkowników internetu, TV, prasa •osobistych kontaktów pomiędzy przedstawicielami poszczególnych krajów: interakcji wśród mieszkańców, rozmów telefonicznych, korespondencji, turystyki •związków międzykulturowych •prowadzonej polityki zagranicznej: liczba ambasad, liczbę umów zawartych między dwoma lub więcej państwami |
Slajd 13 | Miejsce: • Belgia 92,95 • Austria 92,51 • Holandia 91,90 … 23. Polska 81,26 |
Slajd 14 | Praca własna uczniów |
Slajd 15 | Zalecany sposób realizacji ćwiczenia: • Podział uczniów na niewielkie 3-4 osobowe grupy. • Losowanie przez przedstawicieli grup poszczególnych fragmentów tekstu. • Praca w grupach • Omówienie wniosków na forum klasy |
Slajd 16 | Wypieranie z rynku małych, lokalnych przedsiębiorstw, zubożenie społeczeństwa. Aspekt negatywny. |
Slajd 17 | Przyspieszenie przepływu informacji, upowszechnianie wiedzy. Aspekt pozytywny. |
Slajd 18 | Możliwości rozwoju i wzrostu produkcji w krajach słabo rozwiniętych, wzrost poziomu życia ich mieszkańców. Aspekt pozytywny. |
Slajd 19 | --------------- |
Slajd 20 | --------------- |
Slajd 21 | --------------- |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz