No cóż, muszę się przyznać – znowu wyszperałam w Internecie coś, co można wykorzystać na szkolnych zajęciach. I to realizując dwa, zupełnie odmienne tematy.
Obejrzyjcie ten filmik:
źródło: http://www.mastercard.com/pl |
Tematyka niby oczywista, nieskomplikowany sposób przekazu – ale poruszany problem – planowanie domowego budżetu – to bardzo istotne zagadnienie. Filmowy przekaz można wykorzystać jako wstęp lub podsumowanie lekcji dotyczącej przychodów i wydatków gospodarstwa domowego. W takim przypadku dobrze byłoby przygotować dla uczniów kartę pracy, zawierającą następujące pytania:
- Czemu służy planowanie budżetu?
- Jakie płyną z tego korzyści?
- Jakiej zasady należy bezwzględnie przestrzegać planując wydatki?
- O jakich wydatkach jest mowa w filmie?
- Jak można je pogrupować?
- Jakie recepty na kontrolowanie wydatków wskazano w filmie?
- Co oznacza zastosowane w filmie określenie „emocjonalna matematyka”?
- Które wydatki twojego gospodarstwa domowego zaliczysz do stałych i koniecznych, a które są przykładem wydatków dokonywanych pod wpływem impulsu?
Zupełnie inny wydźwięk może mieć ten sam materiał prezentowany podczas omawiania tematu: Reklama – czyli jak wpłynąć na decyzję klienta?. Tutaj uczniowie powinni zastanowić się, co jest faktycznym motywem umieszczenia filmu w sieci, czemu ma on naprawdę służyć. Przydatne mogą okazać się pytania:
- Czego dotyczy film?
- Jaka tematyka jest w nim poruszana?
- Co jest celem przekazu?
- Z czym tak naprawdę mamy do czynienia?
W moim przekonaniu tego typu zadania służą nie tylko pogłębieniu wiedzy z podstaw przedsiębiorczości. Mogą stanowić też dobrą szkołę przed egzaminem maturalnym z języka polskiego, podczas którego młodzież ma za zadanie zapoznać się z tekstem źródłowym i sformułować odpowiedzi na pytania z nim związane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz