Pamiętam taką scenę. To była wymiana młodzieżowa. Zakwaterowano nas w pięciogwiazdkowym hotelu, a ponieważ na zewnątrz był basen, dziewczyny w strojach kąpielowych, z ręcznikami okręconymi wokół bioder, przebiegały przez hall . Recepcjonista szybko zwrócił im uwagę: „This is not holiday hotel”. Bo dress code obowiązuje niemal wszędzie – w hotelach, szkole, zakładzie pracy, szpitalu, banku czy kancelarii prawnej. Wszędzie trzeba wyglądać stosownie do sytuacji – czy to ze względów bezpieczeństwa, czy prestiżu, czy szacunku do innych osób, w tym również klientów. Tam, gdzie spotykamy się z innymi osobami i reprezentujemy pracodawcę lub miejsce pracy reguły ubioru są zazwyczaj określone dosyć sztywno: to wypada – tego nie. Mogą jednak mieścić się w jednym z czterech typów: business attire, business casual, smart casual lub casual day.
Pierwszy z nich jest najbardziej oficjalny: dla kobiety klasyczny kostium ze spódnicą, ewentualnie jasna bluzka i spodnie, ciemne pantofle z zakrytymi palcami i piętą i obowiązkowo, niezależnie od pogody – beżowe rajstopy lub pończochy. Dla mężczyzny – garnitur i koszula z krawatem. Tkaniny koniecznie gładkie w stonowanych kolorach. Jak to wygląda w praktyce? – popatrzcie na Condoleezzę Rice i prezydenta Turcji Abdullaha Güla.
Na strój w stylu business casual w przypadku kobiet składają się rozsądnej długości spódnica (nigdy mini) lub długie spodnie (nie dżinsy) w połączeniu z żakietem lub eleganckim kardiganem i koszulową bluzką. Panów obowiązuje koszula z kołnierzykiem i spodnie wykonane z naturalnych tkanin. Przykłady takich ubiorów można obejrzeć tutaj i tutaj.
Strój smart casual jest bardziej swobodny: panie mogą sobie pozwolić na długie lub krótkie spódnice, bluzki, a nawet golfy czy sukienki oraz modne dodatki: paski lub biżuterię. Panowie marynarkę mogą zastąpić swetrem wykonanym z naturalnych włókien, a zamiast oficjalnych sznurowanych butów założyć mokasyny. Generalnie chodzi o to, aby ubrać się elegancko, a jednocześnie zachować pewien luz. Męską wersję stroju można zobaczyć tutaj, zaś damską tu.
I na koniec – typ casual day – niemal totalny luz, kolorowe koszule lub koszulki polo, czasem dżinsy, choć tych ostatnich wielu pracodawców ich nie akceptuje. Strój męski może wyglądać tak, damski tak.
Oczywiście dress code w firmie zależy głównie od kultury organizacyjnej, decyzji zarządzających, stanowiska, jakie zajmujemy i wielu innych czynników. Dlatego przestrzeganie zasad w doborze stroju jest istotnie zarówno w codziennej pracy, jak i w momencie ubiegania się o nią. Potencjalni pracownicy powinni dokładnie przyjrzeć się temu, jak wyglądają pracownicy danego przedsiębiorstwa, aby nie popełnić wizerunkowego błędu podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Pierwszy z nich jest najbardziej oficjalny: dla kobiety klasyczny kostium ze spódnicą, ewentualnie jasna bluzka i spodnie, ciemne pantofle z zakrytymi palcami i piętą i obowiązkowo, niezależnie od pogody – beżowe rajstopy lub pończochy. Dla mężczyzny – garnitur i koszula z krawatem. Tkaniny koniecznie gładkie w stonowanych kolorach. Jak to wygląda w praktyce? – popatrzcie na Condoleezzę Rice i prezydenta Turcji Abdullaha Güla.
Na strój w stylu business casual w przypadku kobiet składają się rozsądnej długości spódnica (nigdy mini) lub długie spodnie (nie dżinsy) w połączeniu z żakietem lub eleganckim kardiganem i koszulową bluzką. Panów obowiązuje koszula z kołnierzykiem i spodnie wykonane z naturalnych tkanin. Przykłady takich ubiorów można obejrzeć tutaj i tutaj.
Strój smart casual jest bardziej swobodny: panie mogą sobie pozwolić na długie lub krótkie spódnice, bluzki, a nawet golfy czy sukienki oraz modne dodatki: paski lub biżuterię. Panowie marynarkę mogą zastąpić swetrem wykonanym z naturalnych włókien, a zamiast oficjalnych sznurowanych butów założyć mokasyny. Generalnie chodzi o to, aby ubrać się elegancko, a jednocześnie zachować pewien luz. Męską wersję stroju można zobaczyć tutaj, zaś damską tu.
I na koniec – typ casual day – niemal totalny luz, kolorowe koszule lub koszulki polo, czasem dżinsy, choć tych ostatnich wielu pracodawców ich nie akceptuje. Strój męski może wyglądać tak, damski tak.
Oczywiście dress code w firmie zależy głównie od kultury organizacyjnej, decyzji zarządzających, stanowiska, jakie zajmujemy i wielu innych czynników. Dlatego przestrzeganie zasad w doborze stroju jest istotnie zarówno w codziennej pracy, jak i w momencie ubiegania się o nią. Potencjalni pracownicy powinni dokładnie przyjrzeć się temu, jak wyglądają pracownicy danego przedsiębiorstwa, aby nie popełnić wizerunkowego błędu podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz