jak poruszać się po blogu?


Jak poruszać się po blogu?
Po prawej stronie znajduje się lista linków "TEMATY". Są to etykiety zgodne z tematami w podręczniku oraz określenie "Pokój nauczycielski". Po naciśnięciu którejkolwiek etykiety przenoszeni jesteśmy do grupy wpisów związanych z danym tematem. Będą tam ciekawostki, pomysły na urozmaicenie lekcji, ciekawe linki czy krótkie prezentacje dotyczące określonego tematu. Odnośnik "Pokój nauczycielski" prowadzi do notek związanych z pomysłami lub ogólnymi informacjami dotyczącymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości lub sposobami prowadzenia zajęć.
Każdy post można komentować. Komentarze w naszym zamierzeniu mają stanowić cenną wartość dla całego bloga, ponieważ pozwolą poznać Państwa opinie zarówno na temat podręcznika czy jego obudowy, jak również wymienić się doświadczeniami. Dlatego też serdecznie zapraszamy do lektury i zachęcamy do dyskusji.

środa, 23 maja 2012

:: szkolnie na fejsie

Zdajemy sobie sprawę, że Facebook to niesamowity pożeracz czasu. Jest to platforma z wieloma możliwościami i tylko od nas zależy do czego ją wykorzystamy. Nauczyciele mogą skorzystać z wielu funkcji serwisu do celów edukacyjnych.

Zanim przystąpimy do działań kilka uwag dotyczących zasad, o których trzeba pamiętać:

Prywatność. Dobrze jest założyć specjalny (oficjalny) profil który będzie służył wyłącznie celom służbowym. Nie należy mieszać spraw prywatnych i zawodowych. Należy poinformować uczniów, że mogą a nawet powinni ukryć informacje których nie chcą ujawniać nauczycielowi.

Aktywność. To właśnie dostępność i  swobodna wymiana myśli może zapewnić sukces. Trzeba samemu zapewnić odpowiedni zakres informacji i uczulić odbiorców na aktywny udział.

Pierwszym krokiem jest założenie grupy na Facebooku przeznaczonej danej klasie, przedmiotowi czy projektowi. Grupa ta doskonale nadaje się do wysyłania informacji zbiorowych, przypomnień czy zadań domowych. Nauczyciel powinien być źródłem informacji. Można publikować bieżące informacje potrzebne w pracy nad danym tematem, dodawać na tablicy linki do artykułów lub po prostu komentarze.
Ja w tym roku założyłam oddzielne grupy do poszczególnych olimpiad, konkursów i projektów. Dzięki temu wszelkie informacje, ogłoszenia i gadki można było umieszczać na tej grupie. Wszyscy mogli być na bieżąco. A ja uniknęłam wysyłania do wszystkich maili i sprawdzania czy do wszystkich wszystko co miało dotrzeć dotarło.
Wiadomo, że wymiana informacji znacznie przyspiesza i wzbogaca proces nauczania. Dlatego czat fejsbukowy jest świetnym miejscem na kontakty na przykład z olimpijczykami, którzy mogą się z nauczycielem kontaktować w sprawach merytorycznych i organizacyjnych.

Prezentacja uczniowskich dokonań to ważny element edukacji i motywacji. I tu znowu fejs daje możliwości - fanpage szkoły czy klasy to idealne miejsce by usłyszeć pochwałę lub czasami krytykę tego co się osiągnęło. Poinformować o różnorodności wydarzeń z życia danej społeczności. I to właśnie tutaj można podzielić się aktywnością z szerszym gronem. Sceptycy pewnie powiedzą - "ale po co przecież szkoły mają swoje strony internetowe" - tak ale aby trafić do młodego człowieka warto też przenieść się z informacjami o szkole na płaszczyznę porozumiewania się z której Oni korzystają, Fanpage może być mniej oficjalny, zawierać informacje, które na które nie ma miejsca na oficjalnej stronie, np: backstage życia szkoły.

Dać uczniom narzędzie, a  tak na prawdę pokazać im nowe zastosowanie tego z czego i tak korzystają na co dzień może się okazać dużym sukcesem dydaktycznym. Tak jak w wielu innych przypadkach sukces zależy od naszej kreatywności i wytrwałości. Czego wszystkim życzę.

p.s. bardzo bardzo nie lubię tego kto wymyślił zakończenie roku szkolnego na na koniec najbardziej upalnego miesiąca w roku M.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz