Często zdarza się tak, że nie mamy pomysłu na sposób zdobycia ocen przez uczniów. Zwłaszcza w klasach dodatkowo zainteresowanych przedmiotem. Praktykowanym przeze mnie jest projekt długoterminowy (bo roczny) pod kryptonimem „teczka”, który oceniany jest przeze mnie dwa razy w roku (przed wystawieniem ocen semestralnej i końcowej).
Projekt ten polega na gromadzeniu przez uczniów artykułów, dotyczących omawianych na lekcjach przedsiębiorczości tematów czy zagadnień. Stawiane warunki techniczne zależą od nauczyciela, ja zakładam, że do każdego tematu z podręcznika w teczce powinny znaleźć się dwa artykuły. Przy okazji warto zwrócić uwagę na różnicę między artykułem a notką prasową (wsad merytoryczny, objętość, tematyka). Artykuły powinny być ułożone wg chronologii podręcznika, powinny pochodzić z czasopism fachowych i dodatków tematycznych do prasy codziennej (a nie dobre rady z Tiny czy innej Pani Domu). Nie mogą być starsze niż z początku roku kalendarzowego, w którym zaczyna się dany rok szkolny (bo przedsiębiorczość bardzo ewaluuje i uświadomienie uczniom tego faktu jest ważne na początku pracy nad teczką). Aby stopień trudności był wyższy można zaplanować również „obronę teczki” czyli opowiedzenie przez właściciela teczki o wskazanych przez nauczyciela artykułach (tak żeby uczniowie nie zlecali pracy rodzicom, a sami byli zaangażowani w jej tworzenie).
Przy okazji materiały z teczki mogą być pomocne dla nauczyciela (bo z założenia pozostawiane są po ocenieniu w pracowni), zgromadzone w jednym miejscu mogą uzupełnić informacje potrzebne do prowadzenia lekcji, są źródłem wielu ciekawostek.
Czyli jeden projekt a tyle korzyści: ocena, poszerzenie wiedzy ucznia, dodatkowy materiał do prowadzenia zajęć.
Witam.Ciekawy pomysł z teczką -może wykorzystam na lekcji :) Ja wymyśliłam tzw. "prasówki-pięciominutówki" podobnie to działa. Uczniowie zaglądają do prasy wcześniej ,przed lekcją wyszukują ciekawe artykuły związane z tematyką lekcji i fragmenty artykułów czytają pozostałym uczniom.Cały artykuł jest umieszczony na gazetce ściennej przed pracownią.Zmusza to uczniów do aktywności-trzeba kupić lub wypożyczyć prasę, przeanalizować artykuły,nawiązać do tematyki lekcji no i dokonać prezentacji na forum klasy.Dodatkowa ocena motywuje uczniów-jest sporo chętnych. Pozdrawiam. Anna
OdpowiedzUsuńBardzo fajny pomysł, ja bym się tylko obawiała, że już czasu na lekcje po takiej prasówce by nie było - choć jakby rygorystycznie trzymać się planu czasowego - tych 5-8 minut to dałoby się i u mnie zrobić.
OdpowiedzUsuńMagda