jak poruszać się po blogu?


Jak poruszać się po blogu?
Po prawej stronie znajduje się lista linków "TEMATY". Są to etykiety zgodne z tematami w podręczniku oraz określenie "Pokój nauczycielski". Po naciśnięciu którejkolwiek etykiety przenoszeni jesteśmy do grupy wpisów związanych z danym tematem. Będą tam ciekawostki, pomysły na urozmaicenie lekcji, ciekawe linki czy krótkie prezentacje dotyczące określonego tematu. Odnośnik "Pokój nauczycielski" prowadzi do notek związanych z pomysłami lub ogólnymi informacjami dotyczącymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości lub sposobami prowadzenia zajęć.
Każdy post można komentować. Komentarze w naszym zamierzeniu mają stanowić cenną wartość dla całego bloga, ponieważ pozwolą poznać Państwa opinie zarówno na temat podręcznika czy jego obudowy, jak również wymienić się doświadczeniami. Dlatego też serdecznie zapraszamy do lektury i zachęcamy do dyskusji.

wtorek, 14 września 2010

:: teczka – to nie musi kojarzyć się źle

Często zdarza się tak, że nie mamy pomysłu na sposób zdobycia ocen przez uczniów. Zwłaszcza w klasach dodatkowo zainteresowanych przedmiotem. Praktykowanym przeze mnie jest projekt długoterminowy (bo roczny) pod kryptonimem „teczka”, który oceniany jest przeze mnie dwa razy w roku (przed wystawieniem ocen semestralnej i końcowej).
Projekt ten polega na gromadzeniu przez uczniów artykułów, dotyczących omawianych na lekcjach przedsiębiorczości tematów czy zagadnień. Stawiane warunki techniczne zależą od nauczyciela, ja zakładam, że do każdego tematu z podręcznika w teczce powinny znaleźć się dwa artykuły. Przy okazji warto zwrócić uwagę na różnicę między artykułem a notką prasową (wsad merytoryczny, objętość, tematyka). Artykuły powinny być ułożone wg chronologii podręcznika, powinny pochodzić z czasopism fachowych i dodatków tematycznych do prasy codziennej (a nie dobre rady z Tiny czy innej Pani Domu). Nie mogą być starsze niż z początku  roku kalendarzowego, w którym zaczyna się dany rok szkolny (bo przedsiębiorczość bardzo ewaluuje i uświadomienie uczniom tego faktu jest ważne na początku pracy nad teczką). Aby stopień trudności był wyższy można zaplanować również „obronę teczki” czyli opowiedzenie przez właściciela teczki o wskazanych przez nauczyciela artykułach (tak żeby uczniowie nie zlecali pracy rodzicom, a sami byli zaangażowani w jej tworzenie).
Przy okazji materiały z teczki mogą być pomocne dla nauczyciela (bo z założenia pozostawiane są po ocenieniu w pracowni), zgromadzone w jednym miejscu  mogą uzupełnić informacje potrzebne do prowadzenia lekcji, są źródłem wielu ciekawostek.
Czyli jeden projekt a tyle korzyści: ocena, poszerzenie wiedzy ucznia, dodatkowy materiał do prowadzenia zajęć.

2 komentarze:

  1. Witam.Ciekawy pomysł z teczką -może wykorzystam na lekcji :) Ja wymyśliłam tzw. "prasówki-pięciominutówki" podobnie to działa. Uczniowie zaglądają do prasy wcześniej ,przed lekcją wyszukują ciekawe artykuły związane z tematyką lekcji i fragmenty artykułów czytają pozostałym uczniom.Cały artykuł jest umieszczony na gazetce ściennej przed pracownią.Zmusza to uczniów do aktywności-trzeba kupić lub wypożyczyć prasę, przeanalizować artykuły,nawiązać do tematyki lekcji no i dokonać prezentacji na forum klasy.Dodatkowa ocena motywuje uczniów-jest sporo chętnych. Pozdrawiam. Anna

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny pomysł, ja bym się tylko obawiała, że już czasu na lekcje po takiej prasówce by nie było - choć jakby rygorystycznie trzymać się planu czasowego - tych 5-8 minut to dałoby się i u mnie zrobić.
    Magda

    OdpowiedzUsuń