jak poruszać się po blogu?


Jak poruszać się po blogu?
Po prawej stronie znajduje się lista linków "TEMATY". Są to etykiety zgodne z tematami w podręczniku oraz określenie "Pokój nauczycielski". Po naciśnięciu którejkolwiek etykiety przenoszeni jesteśmy do grupy wpisów związanych z danym tematem. Będą tam ciekawostki, pomysły na urozmaicenie lekcji, ciekawe linki czy krótkie prezentacje dotyczące określonego tematu. Odnośnik "Pokój nauczycielski" prowadzi do notek związanych z pomysłami lub ogólnymi informacjami dotyczącymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości lub sposobami prowadzenia zajęć.
Każdy post można komentować. Komentarze w naszym zamierzeniu mają stanowić cenną wartość dla całego bloga, ponieważ pozwolą poznać Państwa opinie zarówno na temat podręcznika czy jego obudowy, jak również wymienić się doświadczeniami. Dlatego też serdecznie zapraszamy do lektury i zachęcamy do dyskusji.

środa, 6 października 2010

:: obieg okrężny – nie taki diabeł straszny …

Jest to nie najłatwiejszy temat do zrozumienia przez uczniów, a i wielu nauczycieli boi się go jak ognia. Nie ma co się denerwować można sprawnie ujarzmić to zwierzę ;).
Ja robię to tak:
-> po omówieniu poszczególnych podmiotów rynku (bohaterów naszej gospodarki: rynek dóbr i usług, rynek zasobów, gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, państwo) rysuję na tablicy schemat obiegu okrężnego – taki, jaki jest w książce - strzałki muszą być kolorowe, aby odróżnić przepływy pieniężne i niepieniężne;
-> pytam uczniów, jak myślą który kolor symbolizuje przepływ pieniądza – w dużej mierze odpowiadają prawidłowo a nawet na podstawie, którejkolwiek pary strzałek są w stanie wyjaśnić swoje zdanie;
-> aby wyjaśnić i utrwalić tym nierozumiejącym przepływ pieniężny i niepieniężny towarów/usług opowiadam historyjkę o soku marchewkowych: „Do produkcji soku niezbędna jest marchewka, która znajduje się na rynku zasobów. Aby przedsiębiorstwo mogło wyprodukować sok marchewkowy musi marchewkę nabyć na rynku zasobów i za nią zapłacić. Wyprodukowany sok trafia z przedsiębiorstwa na rynek dóbr, który to rynek za sok płaci. Na rynku dób sok kupuje mama (przedstawiciel gospodarstwa domowego) również za niego płacąc. Mama ma pieniądze na sok, ponieważ na rynku zasobów świadczy swoją pracę za którą dostaje pensje”.
-> następnie proszę uczniów, żeby skoncentrowali się na przepływach, w których uczestniczy państwo (tych w środku naszego schematu) i zastanowili się nad przykładami przepływów, które obrazują poszczególne strzałki. I tu uczniowie poprzez samodzielne myślenie utrwalają mechanizm obiegu, a i znajdują więcej niż w podręczniku przykładów.
-> najbardziej aktywnym uczniom wstawiam plusy.

A jak Wy mierzycie się z tym tematem?

1 komentarz:

  1. Fajny pomysł z tym sokiem.
    Jestem uczennicą i bardzo podoba mi się ta metoda. :-)

    OdpowiedzUsuń