jak poruszać się po blogu?


Jak poruszać się po blogu?
Po prawej stronie znajduje się lista linków "TEMATY". Są to etykiety zgodne z tematami w podręczniku oraz określenie "Pokój nauczycielski". Po naciśnięciu którejkolwiek etykiety przenoszeni jesteśmy do grupy wpisów związanych z danym tematem. Będą tam ciekawostki, pomysły na urozmaicenie lekcji, ciekawe linki czy krótkie prezentacje dotyczące określonego tematu. Odnośnik "Pokój nauczycielski" prowadzi do notek związanych z pomysłami lub ogólnymi informacjami dotyczącymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości lub sposobami prowadzenia zajęć.
Każdy post można komentować. Komentarze w naszym zamierzeniu mają stanowić cenną wartość dla całego bloga, ponieważ pozwolą poznać Państwa opinie zarówno na temat podręcznika czy jego obudowy, jak również wymienić się doświadczeniami. Dlatego też serdecznie zapraszamy do lektury i zachęcamy do dyskusji.

sobota, 30 kwietnia 2011

:: noc przedsiębiorczości cz.2

W związku z tym, iż w warsztatach biorą udział osoby z różnych klas (20 osób to taka górna granica ilości uczestników, żeby wszystko przebiegało sprawnie i nie było nudno), na początku warto zorganizować zajęcia integracyjne. Tym razem zajęcia te prowadził jeden z uczniów.

Następnie były warsztaty dotyczące planowania i organizowania przeprowadzili zaproszeni absolwenci – obecnie studenci SGH, którzy przygotowali case study. Służyli też informacjami dotyczącymi studiowania na ww. kierunku, opowiedzieli o barwnym życiu studenckim.


W przerwach, oprócz posiłków, uczniowie grali na konsoli, śpiewali.

Następnie odbyła się gra „Kaczki”, która była przeprowadzona w oparciu o scenariusz przygotowany przez FMP. Jest to gra, której towarzyszy spory harmider i duży hałas, tak więc przeprowadzanie tej gry w czasie lekcji jest bardzo ryzykowne, a poza tym zajmuje ona sporo czasu, zwłaszcza, że uczniowie rozkręcają się powoli, i dopiero po kilku rundach zaczynają rozumieć tendencje działające na rynku kaczek.

W czasie takich warsztatów można jeszcze (a co praktykowałam w przeszłości) poza standardowymi scenariuszami lekcji przedsiębiorczości, zagrać w planszową grę edukacyjną Cash Flow (o tej grze niedługo), obejrzeć film odnoszący się do tematyki przedsiębiorczości (Wall Street, The Social Network), zagrać w symulacyjną grę „Zarządzanie firmą” stworzoną przez FMP. Zapewne co nauczyciel to inna strategia przeprowadzenia takich warsztatów.

A jak wyglądają Wasze warsztaty przedsiębiorczości? Kiedy się odbywały? Czego dotyczyły?

środa, 27 kwietnia 2011

:: noc przedsiębiorczości cz.1

Noc przedsiębiorczości to warsztaty w ramach dodatkowych zajęć, które odbywają się w nietypowej formie bo w nocy, w moim przypadku od 21.30 – 6.00.
Celem tego typu zajęć jest przede wszystkim pokazanie, iż przedsiębiorczość to przedmiot którego można się uczyć na wiele sposobów. A w związku z tym, iż wiele gier, scenariuszy zajęć nie da się  przeprowadzić w czasie lekcji, ze względu na czas ich trwania, jak również na poziom hałasu, który w czasie gier jest często generowany, pojawia się potrzeba organizowania spotkań poza lekcjami. Dlaczego zajęcia w nocy? Ponieważ jest to bardzo atrakcyjna dla młodego człowieka pora – w nocy nie trzeba być w domu, a można być w szkole, którą zna się tylko z dziennego funkcjonowania – moi uczniowie ostatnio byli tak podekscytowani faktem bycia w nocy w szkole, iż zaczęli od jej zwiedzania po ciemku :)
Oczywiście z punktu widzenia nauczyciela należy się odpowiednio przygotować, zwłaszcza jeśli chodzi o odpowiedzialność za młodzież. Ja napisałam list do rodziców, w którym opisałam zamysł warsztatów uzasadniając ich celowość. Następnie rodzice podpisywali formułkę, iż wyrażają zgodę na udział swoich dzieci w tego typu zajęciach.
Należy również pamiętać o cateringu – w przypadku ww. „nocki” był wyznaczony jeden uczeń ustalający i nadzorujący kto co przynosi ze sobą – dzięki temu, zwłaszcza w chwilach kiedy dopadał nas sen - mogliśmy zjeść kanapkę, ciasto, wypić kawę czy sok.
Ważna jest również świadomość, że nie jest możliwe ciągła edukacyjna koncentracja ucznia (zwłaszcza o tak nietypowej porze), dlatego też ćwiczenia i zajęcia edukacyjne przeplatałam karaoke, grami komputerowymi czy śpiewaniem przy akompaniamencie gitary.

Jaki był przebieg warsztatów? O tym następnym razem.

p.s. inspiratorem i pomysłodawcą takich warsztatów jest Kasia - towarzyszka mojej przygody z podręcznikiem "Czas na przedsiębiorczość"

czwartek, 21 kwietnia 2011

:: święta, święta

Copyright (c) 123RF Stock Photos



Z okazji zbliżających się świąt
wszystkim czytelnikom naszego bloga
życzymy
spokojnego odpoczynku
w rodzinnym gronie,
wielu radosnych chwil
i świątecznej radości.
 
Autorki

środa, 20 kwietnia 2011

:: przedświąteczne zakupy

O tym, że w gospodarce rośnie ogólny poziom cen nie trzeba nikogo przekonywać. Inflacja w naszym kraju ma charakter kosztowy – na światowych rynkach drożeje ropa i żywność, co przekłada się na ceny na sklepowych półkach. Zatem zakupy świąteczne będą znacznie droższe niż rok temu.  Chyba najbardziej spektakularny wzrost zanotował cukier – to blisko o 80%. Podobnie jest z mąką, pieczywem, drobiem i nabiałem. Sumarycznie podrożały również warzywa i owoce, chociaż niektóre z nich, np. ogórki, pomidory i cytrusy, są tańsze niż rok temu. Podobne prawidłowości występują na całym świecie , a przyczyną takiego stanu rzeczy są liczne klęski żywiołowe, które przełożyły się na mniejsze zbiory oraz stale rosnący popyt ze strony rozwijających się dynamicznie gospodarek azjatyckich. Wiadomo – działają prawa rynku…

poniedziałek, 18 kwietnia 2011

:: dokumenty aplikacyjne

Generalnie jestem przeciwna wszelkiego rodzaju „gotowcom”, jednak tym razem zrobię wyjątek…
Moi uczniowie brali udział w powiatowym konkursie „Uczeń na rynku pracy”, którego finał stanowiła rozmowa kwalifikacyjna. Przed przystąpieniem do niej należało przygotować cv i list motywacyjny w odpowiedzi na przygotowane przez organizatorów ogłoszenie. Cały komplet przedstawiam poniżej – być może będzie przydatny w momencie omawiania dokumentów aplikacyjnych.
Oto ogłoszenie:

A tu cv i list motywacyjny, przygotowane przez jednego z moich uczniów.
Oczywiście zmieniłam imię i nazwisko, a materiał zamieszczam za zgodą autora.

piątek, 15 kwietnia 2011

:: trzy wiedźmy

Nie, nie nie zamierzam opowiadać bajek … Tegoroczny test finałowy Olimpiady Przedsiębiorczości obfitował w baśniowe postaci, w pytaniach wystąpili: biały rycerz, śpiąca królewna i trzy wiedźmy.
Dzień trzech wiedźm (triple witching Day) to określenie ściśle związane z rynkiem kapitałowym. Dniem tym jest trzeci piątek miesiąca, kiedy to na giełdach odnotowywane są największe zmienności, wynikające z wygasających kontraktów terminowych (futures) na indeks, opcji na indeks i opcji na akcje. Piątek taki jest więc dniem ustalania się cen notowań na rynkach długoterminowych, kiedy to gracze giełdowi czynią intensywne starania aby doprowadzić do jak najbardziej korzystnych dla siebie rozliczeń cenowych.
Zjawisko Dnia trzech wiedźm jest intensywniej obserwowane na giełdach, na których duży udział w obrocie mają kontrakty terminowe lub instrumenty zbliżone w swoim działaniu do kontraktów.
Nazwa Dnia pochodzi od szekspirowskich wiedźm z Makbeta.

piątek, 8 kwietnia 2011

:: błędy postrzegania

Specjaliści badający procesy decyzyjne konsumentów zaobserwowali, iż wpływa na nie szereg błędów poznawczych związanych z postrzeganiem rzeczywistości:
- efekt kontekstu – niezmiernie często podejmując jakąkolwiek decyzję kierujemy się porównaniami, a szczególnie wpływającymi na nas są porównania i kontrasty. Przykładem potwierdzającym powyższe słowa jest chociażby opinia, że Szymon Hołownia jest bardzo niski (choć ma ponad 180 cm wzrostu). Po prostu w momencie, kiedy oglądamy go w towarzystwie Marcina Prokopa i porównujemy wzrost dwóch panów nic innego nie przychodzi do głowy jak to że Hołownia jest niski. Nauka ilustruje to złudzeniem Ebbinghausa czy iluzją Punzo.
                                                            złudzenie Ebbinghausa, źródło

                                                                    iluzja Punzo, źródło
Stąd sprzedawca nieruchomości najpierw pokaże drogie, niezbyt interesujące domy, po czym zaprezentuje ofertę domu droższego i ciekawszego niż poprzednie, bo to właśnie ten budynek chce sprzedać.

- efekt posiadania – który polega na tym, iż wyceniamy wyżej, oceniamy lepiej rzecz która należy do nas.
To efekt wykorzystywany w ofertach typu: „weź wypróbuj, przetestuj a jak Ci się nie spodoba to zwróć”. Przez sprzedawców używana jest we wszelkiego rodzaju ofertach okresów próbnych czy testowania produktów, np. jazda testowa samochodów.
- efekt skupienia – czyli przywiązywanie większej wagi do jednego szczegółu, najczęściej najbardziej oczywistego, pomijając, ignorując przy tym innych detali. Ta wybiórczość zaburza ocenę danej oferty czy sytuacji.
Przykładem wykorzystywania tego efektu przez sprzedawców jest poprzez podkreślanie pozornie najważniejszych elementów, np. ceny jednego sma, czy minuty połączenia, czy oprocentowania kredytu. Przez co klient nie zwraca uwagi, zapomina o innych kosztach, które musi ponieść, typu: prowizja, ubezpieczenie.

Z jakimi innym błędami postrzegania spotkaliście się w literaturze czy życiu?

środa, 6 kwietnia 2011

:: gorący apel

Panie Rafale, (oczywiście chodzi o użytkownika rpasko) ponownie bardzo prosimy o kontakt mailowy. Przez niedopatrzenie, za które bardzo przepraszamy, adres naszej skrzynki pocztowej, publikowany na blogu, był nieaktualny. Jest nam bardzo przykro z tego powodu...

sobota, 2 kwietnia 2011

:: pracownicze skargi

Do Państwowej Inspekcji Pracy wpływa coraz więcej skarg na nieuczciwych pracodawców. W roku 2010 było ich ponad 47 tysięcy. Zatrudnieni najczęściej skarżą się na nieterminowe wypłacanie wynagrodzenia (37 procent wszystkich zgłaszanych problemów), warunki pracy (20 procent) oraz nieprawidłowości dotyczące zatrudniania i rozwiązywania umów o pracę (19 procent). Niezbyt optymistycznie nastraja fakt, ze 65 procent złożonych zażaleń było zasadnych lub częściowo zasadnych. Oznacza to, że w konflikcie na linii pracownik – pracodawca zazwyczaj ten pierwszy stoi na straconej pozycji.
Z drugiej jednak strony – inspektorzy Głównego Inspektoratu Pracy uważają, że wzrost liczby skarg może wynikać z większej świadomości praw pracowniczych, a to już drobny krok do tego, aby również w sferze zawodowej Polacy „nie dawali się oskubać”.