„Zarządzanie jest sztuką robienia rzeczy we właściwy sposób, przywództwo zaś jest sztuką robienia tych właściwych rzeczy” Peter Drucker.
Żeby być dobrym przywódcą należy przede wszystkim umiejętnie zarządzać sobą. Efektywnym narzędziem jest Okno Johari. Narzędzie zostało stworzone przez Josepha Lufta oraz Harringtona Inghmana (nazwa pochodzi od pierwszych liter imion) i początkowo wykorzystywane było w terapii lecz ze względu na swoja skuteczność szybko został przysposobiony do biznesu. Obecnie jest używane w celu badania samoświadomości, rozwoju osobistego i zawodowego, usprawnienia komunikacji, analizowania i budowania relacji zawodowych oraz budowania zespołu.
Menedżerskie Okno Johari ma następującą strukturę:
ARENA · „ja wiem i inni też wiedzą” · Budowanie własnego wizerunku · Dzielenie się doświadczeniem · Informowanie o oczekiwaniach, potrzebach, emocjach dotyczących własnej osoby | FASADA · „ja, a inni nie wiedzą” · Zdrowa prywatność · „filtrowanie” informacji · Sprawdzanie źródeł danych |
ŚLEPY PUNKT · „ja nie wiem, a inni wiedzą” · Informacja zwrotna od przełożonych i poddanych · Poszukiwanie wskaźników rezultatów · Poddawanie się ocenie | OBSZAR NIEZNANY · „nikt nie wie” · Podejmowanie nowych wyzwań · Poszukiwanie nowości · Ciekawość, eksperymentowanie |
Cdn …
Źródło: dodatek promocyjny do Harvard Business Review Polska „Self – edukacja menedżerska”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz