jak poruszać się po blogu?


Jak poruszać się po blogu?
Po prawej stronie znajduje się lista linków "TEMATY". Są to etykiety zgodne z tematami w podręczniku oraz określenie "Pokój nauczycielski". Po naciśnięciu którejkolwiek etykiety przenoszeni jesteśmy do grupy wpisów związanych z danym tematem. Będą tam ciekawostki, pomysły na urozmaicenie lekcji, ciekawe linki czy krótkie prezentacje dotyczące określonego tematu. Odnośnik "Pokój nauczycielski" prowadzi do notek związanych z pomysłami lub ogólnymi informacjami dotyczącymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości lub sposobami prowadzenia zajęć.
Każdy post można komentować. Komentarze w naszym zamierzeniu mają stanowić cenną wartość dla całego bloga, ponieważ pozwolą poznać Państwa opinie zarówno na temat podręcznika czy jego obudowy, jak również wymienić się doświadczeniami. Dlatego też serdecznie zapraszamy do lektury i zachęcamy do dyskusji.

poniedziałek, 29 sierpnia 2011

:: pierwsza lekcja

Wszystko co dobre kiedyś się kończy… Już wkrótce przed nami pierwsze szkolne wyzwania, i pierwsze spotkania z uczniami. Dlatego z przepastnych zasobów mojego komputera wyciągnęłam ćwiczenie, które z całą pewnością można wykorzystać podczas pierwszych zajęć „pp”. Zazwyczaj bowiem młodzież, jest przekonana, że przecież wszystko już wie, zna, rozumie i słyszała, dlatego nie warto się uczyć… Taka postawa widoczna jest szczególnie wśród uczniów klas trzecich. Celem ćwiczenia jest uświadomienie uczniom, że zagadnienia z przedsiębiorczością związane kryją w sobie jeszcze wiele tajemnic.
W zależności od czasu, jakim dysponujemy można skorzystać z dłuższej lub krótszej opcji.
Wersja mniej czasochłonna:
Nauczyciel rysuje na tablicy następującą tabelę:


POJĘCIA

Znam i potrafię wyjaśnić
Słyszałem, ale nie potrafię objaśnić znaczenia
Nie znam



       
Następnie odczytuje z kartki pojęcia związane z szeroko pojętą ekonomią. Oto przykładowa lista: ograniczoność zasobów, bezrobocie, gospodarka centralnie planowana, czynsz, koszt alternatywny, konkurencja, ekonomia, makroekonomia, mikroekonomia, czynniki produkcji, gospodarka tradycyjna, bank centralny, cv, zasoby naturalne, gospodarne postępowanie, zasoby siły roboczej, wynagrodzenie, kapitał, stopa bezrobocia, polityka monetarna, procent, gospodarka rynkowa, pracodawca, dług publiczny, cena, własność prywatna, zysk, koszt produkcji, popyt, podaż, konkurencja doskonała, podatek progresywny, dobra wolne, monopol, oligopol, dochód, budżet domowy, reklama, koszty zmienne, konsument, oszczędności, inwestowanie, kredyt, koszt kredytu, ubezpieczenie, giełda, wydajność pracy, produkcja, marketing, utarg, biznesplan, bezrobocie ukryte, bezrobocie koniunkturalne, bezrobocie frykcyjne, list motywacyjny, wzrost gospodarczy, PKB, pieniądz, kreacja pieniądza, inflacja, bank komercyjny, podatek degresywny, podatek, deficyt budżetowy, obligacje, racjonalny wybór, polityka fiskalna, płaca, karta kredytowa, karta debetowa, kredyt, bezrobocie strukturalne, leasing, factoring, makler, akcje, bilans, rentowność, koszty stałe, dobra komplementarne, substytuty, patent, pracownik, bezrobotny, bezrobocie sezonowe, deflacja, oszczędzanie, weksel, recesja, barter, akcyza, amortyzacja, cło, czek, dobra publiczne, import, public relations, stopa procentowa.
Uczniowie wspólnie decydują, w której rubryce tabeli dane wyrażenie powinno się znaleźć. Aby zapobiec nadmiernemu wypełnieniu tej zatytułowanej: Znam i potrafię wyjaśnić, przy każdym słowie tam wpisywanym należy poprosić ucznia o objaśnienie. Z praktyki wiem, że „definicje” czasem mijają się z prawdą…
 Oczywiście można przygotować pojęcia na pojedynczych karteczkach i przyklejać je na tablicy.

W wersji bardziej czasochłonnej każdy uczeń otrzymuje kopertę, a w niej karteczki z pojęciami (oczywiście każde wyrażenie na oddzielnej kartce) i dzieli na trzy grupy: Znam i potrafię wyjaśnić, Słyszałem, ale nie potrafię objaśnić znaczenia, Nie znam. Po wykonaniu zadania należy poprosić uczniów o objaśnienie znanych im pojęć i wyciągnięcie wniosków.

1 komentarz:

  1. Można jeszcze trzecią opcję dodać, a mianowicie na karteczkach (może nawet samoprzylepnych) powypisywać pojedynczo hasła i poprosić o wylosowanie jednego przez każdego ucznia. Ten uczeń, który zna i potrafi wyjaśnić dostaje pierwszego plusa za aktywność ...

    OdpowiedzUsuń