Czas wracać do szkolnej rzeczywistości. Już niebawem zabrzmi pierwszy dzwonek i po raz pierwszy spotkamy uczniów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę w szkole ponadgimnazjalnej. Jestem przekonana, że zajęcia przedsiębiorczości staną się dla nich niezapomnianą okazją do zdobywania wiedzy i umiejętności przydatnych w codziennym życiu. Bo przedsiębiorczość naprawdę się przydaje - przyjrzyjmy się chociażby aferze Amber Gold. Zresztą, chyba właśnie od niej rozpocznę swoje rozmowy z uczniami, bo to i na czasie, i problem kontrowersyjny, a co najważniejsze doskonale wpisuje się w pierwszy realizowany podręcznikowy temat: Historia pieniądza czyli od czego się zaczęło.
I jeszcze jeden wątek, który niejako świetnie wpisuje się w planowanie pracy. Chodzi oczywiście o metody. Mimo, że już dawno minęły czasy, gdy żaków karmiono ciasteczkami, święcie wierząc, że zapisane na nich informacje przez żołądek trafią do głowy, to jednak podobne poglądy pokutują nadal. Bo jak inaczej określić uczenie na zasadzie wykładu? Wiedza co prawda nie wchodzi do głowy przez żołądek, lecz ma znaleźć się w niej dzięki oczom i uszom :). To tak jakby uczyć grać na pianinie jedynie za pomocą słuchania utworów muzycznych. Dlatego tak ważne jest stosowanie metod aktywizujacych, zamiana wykładu na interakcję i ukazywanie związku wiedzy z praktyką codziennego życia. Istotne jest stawianie uczniów w sytuacjach problemowych, w których będą mieli oni szansę zmierzyć się z realnymi sytuacjami przeniesionymi na grunt symulacji. Dzięki temu możliwe jest zdobywanie doświadczeń, a te procentują w przyszłości. I o to chyba chodzi. Nie tylko w podstawach przedsiębiorczości!
I jeszcze jeden wątek, który niejako świetnie wpisuje się w planowanie pracy. Chodzi oczywiście o metody. Mimo, że już dawno minęły czasy, gdy żaków karmiono ciasteczkami, święcie wierząc, że zapisane na nich informacje przez żołądek trafią do głowy, to jednak podobne poglądy pokutują nadal. Bo jak inaczej określić uczenie na zasadzie wykładu? Wiedza co prawda nie wchodzi do głowy przez żołądek, lecz ma znaleźć się w niej dzięki oczom i uszom :). To tak jakby uczyć grać na pianinie jedynie za pomocą słuchania utworów muzycznych. Dlatego tak ważne jest stosowanie metod aktywizujacych, zamiana wykładu na interakcję i ukazywanie związku wiedzy z praktyką codziennego życia. Istotne jest stawianie uczniów w sytuacjach problemowych, w których będą mieli oni szansę zmierzyć się z realnymi sytuacjami przeniesionymi na grunt symulacji. Dzięki temu możliwe jest zdobywanie doświadczeń, a te procentują w przyszłości. I o to chyba chodzi. Nie tylko w podstawach przedsiębiorczości!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz