O tym, że nie warto wprowadzać klientów w błąd przekonała się ostatnio firma Mobile Formats, organizator sms-owej loterii, której spoty reklamowe ukazały się w telewizji. Wyraźnie wskazano w nich, że konkurs odbywa się pod patronatem ministra finansów, a widzowie mogli usłyszeć hasło: „Telewizja Polska zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowej, bo dotychczas największej mistrzowskiej loterii. Wyjątkowej, bo tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów”. Tak sformułowany komunikat wzbudził wątpliwości pani prezes UOKiK. Słysząc go, przeciętny konsument mógł sądzić, że loteria podlega nadzwyczajnej kontroli i jest bezpieczniejsza niż inne tego typu konkursy. Tymczasem w rzeczywistości prawidłowy przebieg losowania nadzorowany był przez dyrektora izby celnej w Krakowie – zatem słabsi uczestnicy rynku zostali wprowadzeni w błąd. Jest to niedozwolone, dlatego UOKiK nałożył na organizatora karę pieniężną w wysokości 85 tysięcy złotych. Co ciekawe, postępowanie rozpoczęło się w marcu, na podstawie artykułu w prasie. Pracownicy urzędu wnikliwie przeanalizowali regulamin, reklamy prasowe i telewizyjne, sms-y wysyłane uczestnikom, a także listę laureatów i przyznanych im nagród.
UOKiK prowadzi jeszcze dziewięć podobnych postępowań związanych z sms-owymi konkursami. Doświadczenia pokazują, że nie są one organizowane zgodnie z obowiązującym prawem – reklamy często sugerują stuprocentową pewność wygranej, wprowadzają w błąd i nie przekazują jasnego komunikatu o kosztach wysłanej wiadomości.
UOKiK prowadzi jeszcze dziewięć podobnych postępowań związanych z sms-owymi konkursami. Doświadczenia pokazują, że nie są one organizowane zgodnie z obowiązującym prawem – reklamy często sugerują stuprocentową pewność wygranej, wprowadzają w błąd i nie przekazują jasnego komunikatu o kosztach wysłanej wiadomości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz